A META társadalmi vállalkozásának elindítása
Marketingterv
A fejlesztés során megvalósuló tevékenységet és egyben a küldetésünket úgy foglalhatjuk össze, hogy megoldást kíván nyújtani a kis tökével, és kevés kapcsolattal rendelkező feltalálók kezdeti nehézségeire, kiemelten a fejlesztéseket, a szabadalmaztatást és az értékesítést tekintve, amit az Alapítvány a jelen projekttel és munkájával el szeretne érni.
A konkrét célok meghatározása:
A Megvalósítható és Előremutató Termékekért Alapítvány működésének stabil fenntartása a gazdasági tevékenység bevételeivel.
Hátrányos helyzetben lévő munkavállalók foglalkoztatása, munkahelyének fenntartása.
A tevékenység elindításával a feltalálók és más innovációk számára iránymutatás az elindulás felé különös tekintettel a fenntarthatóság és az öngondoskodás felé.
Útmutatás a feltalálóknak, segíteni az információhoz juttatást és a piaci megjelenés akár marketing felület biztosításával.
Az alkalmazott marketing tevékenységek sikere nehezen mérhető, de azt biztosnak látjuk, ha a fenti célokat meg tudjuk valósítani, az a marketingünk sikerének is tekinthető. A fent leírt célok elérése érdekében gazdasági tevékenységet (saját szabadalommal rendelkező termékek gyártását) valósítjuk meg a Miskolchoz közeli Felsőzsolca településén.
A gyártott és forgalmazott termékek köre:
- hidraulikus csőgenerátor
- üdítőitalokhoz szirupadagoló
- festő ecset- és henger tisztító szerszám
2. Célpiac/célcsoport(ok) meghatározása
A célpiac lehatárolása
- Cégek
- Forgalmazók
A célcsoportunkat elsősorban cégek és forgalmazók adják, akik számára a közvetlenül értékesítésünk, annak összes előnyével együtt (nagyobb árrés, közvetlen kapcsolatok, stb.) Ezen belül területi lehatárolás nincs, hiszen a termékek maguk lehetővé teszik, hogy az ország egész területén tudjuk értékesíteni, sőt kellő mennyiség előállítása esetén akár külföldi piacok is nyitottak az ilyen jellegű termékek előtt (jelenleg is folynak tárgyalások). További lehetőségként merül fel egyes termékeknél, hogy a multinacionális cégeknek tudjunk beszállítani. Fontosnak tartunk egy fő célcsoportot kiemelni: ők korábbi üzleti kapcsolatokból gyökerező kvázi meglévő üzletfelek, akik biztos alapot adnak a vállalkozási jellegű tevékenységnek, amely pedig alapja a projekt non-profit, társadalmi céljainak. Kiemelten tervezzük kezelni fenntartható fejlődést szem előtt tartó forgalmazókat. Ezen célcsoport az, aki hajlandó kifizetni akár nagyobb összeget is a minőségért, a hazaiért, mindazért, ami a fenntartható fejlődésünket szolgálja. Másik célpiacunk az új belépők köre, akik meglévő szabadalmas innovációkat alkotó termékeket, a kupakot, festékhengert vagy a csőgenerátort vásárolják, vagy továbbforgalmazásra átveszik. A későbbi saját és a non-profit tevékenység körében létrehozott új innovációk forgalmazását is tervezzük, amelyek bővíteni tudják a termékkörüket.
3. Stratégia és taktika
Árazás
A termék árazásánál fontos szempont, hogy elérhető legyen az átlag vevő számára is, viszont a marketing stratégia során ki kell emelni, a termék minőségét és értékközvetítését, hiszen az olcsó termék a köztudatban, mint valami "minőségileg nem megfelelő" hatást kelt. Így az árazásnál fontos szempont az elérhetőség mellett az egyedi termék hangsúlyozása is, de figyelnünk kell a vásárlói árérzékenységére (főképpen a versenytársak áraiból következtethető egy kezdő vállalkozásnál), valamint a kiadások fedezeti pontjának meghatározására, így az árak kialakításánál fontos volt ezeket megvizsgálnunk.
Termékstratégia
A vásárlói igényeknek megfelelő terméket szükséges kialakítanunk, melynek fő eleme a minőség és a megjelenés. Mindezek mellett fontos a vásárlói tájékoztatás és garancia biztosítása, ezért ezek megjelennek majd a csomagoláson és online felületeinken. Ezt azért tartjuk lényegesnek, mert így megtudják különböztetni a termékünket versenytársak hasonló termékeitől.
Értékesítési stratégia
Az értékesítés arculatának kialakítása folyamatban van, tulajdonképpen egy brand kialakítása a célunk, hogy vevőink tudják, hogy a megszokott magas minőséget és innovációt kapják. Úgy gondoljuk, hogy ezt el is tudjuk érni a termékeinkkel.
1. Hidraulikus csőgenerátor
2. Üdítőitalokhoz íz adagoló, és záró egység
A termékek megjelenését, jelölését és csomagolását természetesen alakítani kell a hatályos jogszabályokhoz, de úgyhogy jól megszokott, megbízható "brand érzés" megmaradjon. A tervek között szerepel egy internetes felület kialakítása is, amely akár majd webshopként is működhet, mind a saját és mind a velük kapcsolatba kerülő feltalálók termékei számára. Fontos célunk a környezetkímélő előállítás is. Sajnos termékeink műanyag volta, nem teszi lehetővé a klasszikus környezetvédelmet, ugyanakkor a legkevesebb környezeti terhelést okozó anyagokkal dolgozzunk és kiemelten fontos, az újrahasznosított alapanyag használata, hogy a termékeink maguk is újrahasznosíthatóak legyenek, amellyel kikerülnek klasszikus hulladék-körforgásból. Be kell látni, hogy a fogyasztói társadalom igényei magasak, és a műanyag nem hagyható el, hiszen jelenleg nincs ekkora mennyiségben helyettesítő anyaga. Kiemelten fontos a vásárlók felé kommunikálni a termékek megvásárlásával nem csupán egy minőségi terméket kapnak, hozzájárulnak egy olyan innovációkhoz, amelyek a közösségi célok, kiemelten a környezetvédelem megvalósulását is támogatják. A vásárlásból befolyó összegek egy részét a K+F és az innovációk támogatására fogjuk fordítani, ezáltal egy ismételten jól kommunikálható, marketingcélokra is felhasználható eredményt érhetünk el. A tevékenységeink megismertetését marketing kampányok segítségével érjük el, hogy a vásárlóink figyelmét felkeltsük. Az ilyen jellegű kampányok főképpen a mindenki által használt internetes és facebook oldalakon lesznek, hiszen ez a felület a legolcsóbb, leghatékonyabb, és leggyorsabb a célcsoportok elérésére, és nem generál hulladékot. Az elkötelezett vásárlók, akik ismernek minket, ismerik a tevékenységeinket, tudják, hogy megbízható forrásból minőséget kap. Ezzel elérhetjük azt is, hogy egy elégedett ügyfél ajánljon minket és a termékeinket az ismerőseinek, barátainak is.
A jelenleg is elérhető oldalaink:
metalapitvany.hu, met-foundation.hu
Ugyanakkor látjuk azt is, hogy a Facebook oldal megjelenítési algoritmusában történt változások miatt, már sokkal nehezebb ezt a felületet hatékonyan használni. Hirdetési stratégiánk fő szempontja a hatékonyság és az alacsony hirdetési költségek mellett minél több vásárló elérése, ezért költséghatékony üzemeltetéssel fenntartható honlapon és ingyenes közösségi oldalakon, blogon keresztül érjük el célközönségünket.
Stratégia eszközei
Honlap:
A honlapon történő megjelenés az alapítvány elsődleges marketing felülete, amelyen elérhetőek saját termékek, a jó gyakorlatok, a meglévő forgalmazói kapcsolatok és a velünk kapcsolatban lévő feltalálók innovációi is.
Blog/wordpress oldal:
Egy modernebb, és kétségkívül hatékonyan használható felület a célcsoportok elérésére. Itt nemcsak az innovációról, hanem annak a magáról a feltalálóról, és az innováció kitalálásának rögös útjáról is lehet információkat, tapasztalatokat és történeteket megosztani a nagyközönséggel, amelyek közelebb hozzák őket a termékekhez, könnyebben válnak vásárlóvá, és jelentős hatásnak tartjuk, hogy a megosztott tapasztalatok ösztönözhetnek más innovátorokat is.
Webáruház:
A termék sajátsága miatt általában nem feltétlenül a hagyományos boltok polcain kell keresnünk őket. Így adott lehetőség a ma elérhető legkényelmesebb vásárlási felületet, egy webáruházat is kidolgozzunk, amely könnyíti a megrendeléseket, és a egyszerűbbé teszi azok logisztikai nyomon követését.
Közösségi oldalak:
Jelenleg megkerülhetetlen online felület a világon a Facebook, kiválóan alkalmas információk és tapasztalatok megosztására, és a fizetett hirdetéseken keresztül nagyon sok mindenkit ellehet érni, akik aztán az oldal követőivé válhatnak, és aztán az ő ismerőseik számára láthatóvá válik a kezdeményezésünk.
Személyes eladás:
Az online megjelenéseken kívül kiemelt fontosságú továbbá az innovációk/termékek bemutatása, működésük, gyártásuk személyes megismertetése a potenciális érdeklődő vevőkkel, forgalmazókkal. A fejlesztés célozza, hogy a kialakításra kerülő inkubátorház látogatható legyen, és be lehessen mutatni a termékeket, akár működés közben. A személyes találkozók során a feltalálókkal megoszthatják, hogy milyen módosításokat lehetne még eszközölni a termékek fejlesztése és szélesebb körben történő értékesítése céljából. Továbbá más feltalálók is meríthetnek ötletek hasonló fejlesztések vagy alkalmazott marketing eszközök felhasználására.
Humánerőforrás
A személyes értékesítési folyamatokért 1 fő alkalmazott lesz felelős, aki korábban megszerzett tapasztalataival jelent biztosítékot a megfelelő tájékoztatásra a termékekről a vevőkör felé. Az online felületeken pl. blog és facebook oldalon az alapítvány önkéntesei által készült cikkek, információk jelennek meg majd. Az önkéntesek végzettsége és széles tapasztalata a garancia a tényszerű és hasznos információk, tájékoztatás széleskörű és folyamatos biztosítására. 2 fő alkalmazott továbbá a gyártási folyamatokért lesz felelős.
Eredmények mérése:
A folyamatos minőség és a fogyasztók igényeinek kielégítésének érdekében vállakozásunk primer kutatás áltat folyamatosan méri a termékek eredményességét mind a vevőknél, mind az együttműködő partnereinkkel.
4. Költségvetés és kockázatok
A marketing költségek nem számottevők, hiszen a kialakított információrendszer és az ingyenes közösségi oldalak használata, mely az online marketingünk alappillére lesz nem jelent további költségeket. A jelenlegi érdeklődő szervezetek vásárlói nyilatkozata alapján, valamint eddigi tapasztalataink alapján a termékértékesítés biztosított, kockázata elhanyagolható.